szukaj na stronie wielkość czcionki kontrast język migowy EN PL

Rzecznik Praw Pasażera Kolei

menu

Sprawozdanie z działalności za 2024 rok

Dane statystyczne dotyczące prowadzonych postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów

1) Liczba wniosków o wszczęcie postępowań polubownych: 310

2) Liczba pozostałych spraw, w których pasażerowie zwrócili się o pomoc do Rzecznika: 259

3) Podział postępowań polubownych według przedmiotu sporu:

  • odszkodowania z powodu opóźnienia lub odwołania pociągu – 30%
  • zwroty należności za niewykorzystane bilety – 24%
  • odwołania od wezwania do zapłaty za brak ważnego biletu (w tym wnioski o zwrot opłat dodatkowych) – 24%
  • odszkodowania z powodu obniżonego komfortu podróży – 10%
  • inne – 12%


4) Procent spraw, w których Rzecznik odmówił rozpatrzenia sporu(wartości nie sumują się do 100%, gdyż w niektórych sprawach występował więcej niż jeden powód odmowy): 16%

Procentowy podział przyczyn odmowy:

  • Wnioskodawca nie podjął przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania próby kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu pasażerskiego – 49%
  • Przedmiot sporu pasażerskiego wykracza poza kategorie sporów objęte właściwością Rzecznika – 31%
  • Wartość przedmiotu sporu pasażerskiego była niższa od progu finansowego określonego w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 25 kwietnia 2017 r. w sprawie organizacji instytucji Rzecznika Praw Pasażera Kolei oraz postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów pasażerskich – 16%
  • Wnioskodawca złożył wniosek o wszczęcie postępowania po upływie roku od dnia, w którym podjął próbę kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu pasażerskiego – 4%
  • Sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami była już rozpatrzona przez Rzecznika, inny podmiot lub sąd – 2%
  • Spór jest błahy lub wniosek spowoduje uciążliwości dla drugiej strony – 10%
  • Rozpatrzenie sporu pasażerskiego spowodowałoby poważne zakłócenie działania Rzecznika – 10%


5) Procentowy udział postępowań zakończonych przed osiągnięciem wyniku: 21%


W tym:


a) odmowa rozpatrzenia sporu – 74% postępowań zakończonych przed osiągnięciem wyniku;

b) wycofanie się jednej ze stron postępowania – 26% postępowań zakończonych przed osiągnięciem wyniku

– wycofanie się pasażera – 14 przypadków wycofania się strony - 82%;

– wycofanie się przedsiębiorcy – 3 przypadki wycofania się strony - 18%.

6) Średni czas trwania postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązanie sporu – 29 dni

7) Postępowania polubowne doprowadziły do rozwiązania sporu, a strony zastosowały się do zaproponowanego rozwiązania w 64% przypadków (liczba ta nie obejmuje przypadków wycofania się strony z postępowania lub odmowy jego prowadzenia).

8) Rzecznik Praw Pasażera Kolei od 2018 r. jest członkiem Travel-Net sieci podmiotów prowadzących postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, ułatwiających rozwiązywanie sporów transgranicznych w obszarze transportu.

Powtarzające się lub istotne problemy, które prowadzą do sporów konsumenckich

W zakresie postępowania przedsiębiorców:

  • odmowa wypłaty rekompensaty przez przewoźników w sytuacji niedostępności Internetu na pokładzie pociągu;
  • pobieranie przez przewoźników opłat pokładowych przy sprzedaży biletu w pociągu w sytuacji, gdy podróżny nie ma możliwości zakupu dokumentu przewozu w innym kanale sprzedaży przed odjazdem pociągu;
  • oczekiwanie przez przewoźników przekazania przez pasażerów oryginałów lub poświadczonych za zgodność z oryginałem dokumentów w niektórych sprawach;
  • niewystarczające wyjaśnianie przez przewoźników przyczyn opóźnień lub odwołań pociągów w przypadku odmawiania wypłaty odszkodowania;
  • nieuwzględnianie przez przewoźników indywidualnych okoliczności, które mogą przemawiać za korzystniejszym rozwiązaniem sporu w sprawach dot. zwrotu należności za niewykorzystane bilety oraz wystawiania wezwań do zapłaty albo doliczania do biletów opłat dodatkowych.


W zakresie postępowania podróżnych:

  • przedstawianie przez podróżnych nadmiernych żądań w sytuacjach obniżonego komfortu podróży;
  • przedstawianie żądań ukarania pracowników przewoźników, wydania przez przedsiębiorców dokumentów wewnętrznych czy zmiany przez nich sposobu obsługi klientów;
  • formułowanie przez podróżnych żądań rozpatrzenia sporu z przedsiębiorcą zajmującym się windykacją roszczeń;
  • niewystarczające dokumentowanie roszczeń przez pasażerów w sytuacji, gdy przejazd obejmuje więcej niż jedno połączenie kolejowe;
  • przesyłanie przez podróżnych niepełnej dokumentacji sprawy;
  • formułowanie przez podróżnych żądań zwrotu należności za bilety uprawniające do przejazdów międzynarodowych kupione w ofercie bezzwrotnej.
Przejdź do góry strony