Opublikowane na Rzecznik Praw Pasażera Kolei (https://pasazer.gov.pl/)

Sprawozdanie z działalności za 2024 rok

Dane statystyczne dotyczące prowadzonych postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów

1) Liczba wniosków o wszczęcie postępowań polubownych: 310

2) Liczba pozostałych spraw, w których pasażerowie zwrócili się o pomoc do Rzecznika: 259

3) Podział postępowań polubownych według przedmiotu sporu:


4) Procent spraw, w których Rzecznik odmówił rozpatrzenia sporu(wartości nie sumują się do 100%, gdyż w niektórych sprawach występował więcej niż jeden powód odmowy): 16%

Procentowy podział przyczyn odmowy:


5) Procentowy udział postępowań zakończonych przed osiągnięciem wyniku: 21%


W tym:


a) odmowa rozpatrzenia sporu – 74% postępowań zakończonych przed osiągnięciem wyniku;

b) wycofanie się jednej ze stron postępowania – 26% postępowań zakończonych przed osiągnięciem wyniku

– wycofanie się pasażera – 14 przypadków wycofania się strony - 82%;

– wycofanie się przedsiębiorcy – 3 przypadki wycofania się strony - 18%.

6) Średni czas trwania postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązanie sporu – 29 dni

7) Postępowania polubowne doprowadziły do rozwiązania sporu, a strony zastosowały się do zaproponowanego rozwiązania w 64% przypadków (liczba ta nie obejmuje przypadków wycofania się strony z postępowania lub odmowy jego prowadzenia).

8) Rzecznik Praw Pasażera Kolei od 2018 r. jest członkiem Travel-Net sieci podmiotów prowadzących postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, ułatwiających rozwiązywanie sporów transgranicznych w obszarze transportu.

Powtarzające się lub istotne problemy, które prowadzą do sporów konsumenckich

W zakresie postępowania przedsiębiorców:


W zakresie postępowania podróżnych:

Adres źródła: https://pasazer.gov.pl/o-rzeczniku/sprawozdania/sprawozdanie-z-dzialalnosci-za-2024-rok