Sprawozdanie z działalności za 2023 rok
I. Dane statystyczne dotyczące prowadzonych postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów
1) Liczba wniosków o wszczęcie postępowań polubownych: 312
2) Liczba pozostałych spraw, w których pasażerowie zwrócili się o pomoc do Rzecznika: 317
Tego rodzaju sprawy obejmowały w szczególności:
- pytania na temat praw pasażerów w transporcie kolejowym;
- wątpliwości dotyczące regulacji związanych z procedurą skargową i reklamacyjną;
- prośby o udzielenie informacji na temat pozasądowego rozwiązywania sporów oraz możliwości dochodzenia roszczeń;
- skargi, uwagi i sugestie dotyczące różnych aspektów funkcjonowania transportu kolejowego.
Rzecznik przedstawiał wyjaśnienia lub wskazywał podmioty, do których podróżny może się zwrócić z danym problemem. W sytuacjach, w których pasażerowie wnioskowali o podjęcie działań nadzorczych, zgłoszenia były przekazywane zgodnie z właściwością do Prezesa UTK.
3) Podział postępowań polubownych według przedmiotu sporu (wartości nie sumują się do 100% ze względu na przybliżenie):
a) odszkodowania z powodu opóźnienia lub odwołania pociągu – 29%
b) zwroty należności za niewykorzystane bilety – 29%
c) odwołania od wezwania do zapłaty za brak ważnego biletu (w tym wnioski o zwrot opłat dodatkowych) – 27%
d) odszkodowania z powodu obniżonego komfortu podróży – 5%
e) inne – 11%
4) Procent spraw, w których Rzecznik odmówił rozpatrzenia sporu: 11%
Procentowy podział przyczyn odmowy:
a) Wnioskodawca nie podjął przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania próby kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu pasażerskiego – 69%
b) Przedmiot sporu pasażerskiego wykracza poza kategorie sporów objęte właściwością Rzecznika – 14%
c) Wartość przedmiotu sporu pasażerskiego była niższa od progu finansowego określonego w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 25 kwietnia 2017 r. w sprawie organizacji instytucji Rzecznika Praw Pasażera Kolei oraz postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów pasażerskich – 3%
d) Wnioskodawca złożył wniosek o wszczęcie postępowania po upływie roku od dnia, w którym podjął próbę kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu pasażerskiego – 3%
e) Sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami była już rozpatrzona przez Rzecznika, inny podmiot lub sąd – 11%
5) Procentowy udział postępowań zakończonych przed osiągnięciem wyniku: 15%
W tym:
a) odmowa rozpatrzenia sporu – 73% postępowań zakończonych przed osiągnięciem wyniku;
b) wycofanie się jednej ze stron postępowania – 27% postępowań zakończonych przed osiągnięciem wyniku.
– wycofanie się pasażera – 46% przypadków wycofania się strony;
– wycofanie się przedsiębiorcy – 54% przypadków wycofania się strony.
6) Średni czas trwania postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązanie sporu – 25 dni
7) Postępowania polubowne doprowadziły do rozwiązania sporu, a strony zastosowały się do zaproponowanego rozwiązania w 61% przypadków (liczba ta nie obejmuje przypadków wycofania się strony z postępowania lub odmowy jego prowadzenia).
8) Rzecznik Praw Pasażera Kolei od 2018 r. jest członkiem Travel-Net sieci podmiotów prowadzących postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, ułatwiających rozwiązywanie sporów transgranicznych w obszarze transportu.
II. Powtarzające się lub istotne problemy, które prowadzą do sporów konsumenckich
Wśród powtarzających się problemów prowadzących do powstawania sporów konsumenckich można wskazać:
I. W zakresie postępowania przedsiębiorców:
1) Wystawianie wezwania do zapłaty opłaty dodatkowej za spowodowanie zatrzymania środka transportu w sprawach, w których istnieją wątpliwości odnośnie wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa oraz tego, czy podróżni zachowywali się w sposób wywołujący takie zagrożenie;
2) Odmowa wypłaty odszkodowań za opóźnienie lub odwołanie pociągu w przypadku zastrzeżeń dotyczących informacji pasażerskiej i zwłoki w organizacji transportu zastępczego lub braku takiego transportu;
3) Brak dokładnego weryfikowania rzeczywistej wartości opóźnień pociągów;
4) Sposoby rozpatrywania reklamacji w sytuacjach, w których wystąpiły nieprawidłowości podczas przejazdu, lecz nie powstała udokumentowana szkoda majątkowa;
5) Sposoby informowania o zmianie zestawienia pociągu, dostępności przydzielonego miejsca itd.;
6) Negatywne rozpatrywanie niepoprawnie złożonych wniosków o zwrot niewykorzystanego biletu.
II. W zakresie postępowania podróżnych:
7) Składanie przez podróżnych wniosków o wszczęcie postępowań polubownych przed zakończeniem postępowań reklamacyjnych u przedsiębiorcy;
8) Niedokładanie należytej staranności przy podejmowaniu decyzji o zakupie biletów w pociągu dalekobieżnym;
9) Ponoszenie wysokich kosztów przejazdu prywatnym środkiem transportu lub taksówką w przypadku wystąpienia opóźnienia lub odwołania pociągu;
10) Niezasadne domaganie się przez pasażerów zwrotu kosztów złożenia reklamacji i wykonywania połączeń z infolinią czy odszkodowania za konieczność jej składania;
11) Oczekiwanie przez pasażerów wypłaty zadośćuczynienia w związku z wystąpieniem różnego rodzaju niedogodności podczas podróży;
12) Niedotrzymywanie terminów wykazania posiadania dokumentu uprawniającego do ulgi lub biletu.
W związku z tymi problemami Rzecznik przedstawił zalecenia. Problemy, które często prowadzą do sporów konsumenckich opisano w nich bardziej szczegółowo.