szukaj na stronie wielkość czcionki kontrast język migowy PL EN

Rzecznik Praw Pasażera Kolei

menu

Sprawozdanie z działalności Rzecznika Praw Pasażera Kolei za 2022 rok

Rzecznik Praw Pasażera Kolei przygotował sprawozdanie z działalności. W 2022 roku wpłynęło 286 wniosków o wszczęcie postępowań polubownych oraz 289 innych zgłoszeń. Łącznie liczba spraw była o 57% wyższa niż we wcześniejszym roku.

Sprawozdanie zawiera informacje na temat kategorii zdarzeń, w których prowadzone były postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów. Inaczej niż we wcześniejszych latach najwięcej wniosków dotyczyło odszkodowań z powodu opóźnienia lub odwołania pociągu. Przedmiotem postępowań polubownych były także zwroty należności za niewykorzystane bilety, odwołania od wezwania do zapłaty za brak ważnego biletu (w tym wnioski o zwrot opłat dodatkowych) oraz zastrzeżenia do komfortu podróży.

W niektórych przypadkach Rzecznik był zobowiązany odmówić prowadzenia postępowania, w sprawozdaniu znajdują się informacje na temat przyczyn odmowy. Wskazany został także procentowy udział sytuacji, w których postępowanie zakończyło się przed osiągnięciem wyniku.

W 2022 r. postępowania polubowne doprowadziły do rozwiązania sporu, a strony zastosowały się do uzgodnionego rozstrzygnięcia w 63% przypadków. Postępowania trwały średnio 27 dni.

Do sprawozdania zostały dodane zalecenia, których wdrożenie przez przedsiębiorców oraz pasażerów pomogłoby ograniczyć liczbę sporów, mających najbardziej powtarzalny charakter.

Przejdź do góry strony