Krótko o rozsądnym planowaniu podróży

Gdy wybieramy się w podróż koleją zakładamy, że przebiegnie ona bezproblemowo, a do celu dotrzemy punktualnie. Najczęściej tak właśnie się stanie, czasem mogą jednak wystąpić utrudnienia. Jeżeli planując przejazd uwzględnijmy taką możliwość, unikniemy wówczas stresu, a czasem także poniesienia kosztów finansowych.

Czytaj dalej Krótko o rozsądnym planowaniu podróży

Przewóz zastępczy – co oznacza, kiedy powinien być zapewniony?

Gdy przewoźnik kolejowy nie może zapewnić pasażerom transportu w taki sposób, do jakiego zobowiązał się podając do powszechnej wiadomości rozkład jazdy i sprzedając bilety, w dalszym ciągu jest zobowiązany do realizacji umowy przewozu. Może być wtedy zorganizowany transport zastępczy. Przyjrzymy się dziś, jak to pojęcie rozumieć i kiedy transport taki powinien być zapewniony.

Czytaj dalej Przewóz zastępczy – co oznacza, kiedy powinien być zapewniony?

Kilka słów o wezwaniach do zapłaty, tzw. „mandatach”

Do Rzecznika wpływają wnioski podróżnych, którzy domagają się umorzenia należności wynikającej z wezwania do zapłaty wystawionego w związku z brakiem odpowiedniego biletu na przejazd, dokumentu potwierdzającego uprawnienie do ulgi lub niedopełnieniem określonych obowiązków związanych z zakupem biletu. Część pasażerów nie przyjmuje takich dokumentów licząc, że w ten sposób uniknie zapłacenia kary. Wezwania takie często nazywane są potocznie „mandatami”, w rzeczywistości nie mają jednak charakteru karnego. Wyjaśnijmy zatem, czym jest wezwanie do zapłaty i czym różni od mandatu karnego różni, a także jakie są skutki nieprzyjęcia dokumentu.

Czytaj dalej Kilka słów o wezwaniach do zapłaty, tzw. „mandatach”

Porozmawiajmy o pogodzie

Wśród zdarzeń, które powodują opóźnienia pociągów, te związane z trudnymi warunkami pogodowymi są jednymi z najpoważniejszych. Silny wiatr, burze, intensywne opady śniegu skutkują czasem nawet wielogodzinnymi przerwami w ruchu. Z opóźnieniami wiążą się niestety szkody materialne po stronie pasażerów, a naprawy tych szkód domagamy się na drodze reklamacji. Takie sprawy są jednak nieraz bardzo skomplikowane. Przeanalizujmy, jak tego rodzaju kwestie są uregulowane od strony prawnej, a także jakie okoliczności najczęściej wywołują spory.

Czytaj dalej Porozmawiajmy o pogodzie

W jakich sytuacjach mamy prawo do noclegu na koszt przedsiębiorstwa kolejowego?

Może się zdarzyć, że z powodu bardzo poważnych utrudnień w ruchu, spowodowanych na przykład silnym wiatrem, intensywnymi śnieżycami lub poważnym wypadkiem, podróż koleją zostanie przerwana lub nawet wyjazd ze stacji początkowej okaże się niemożliwy. Zgodnie z przepisami powinniśmy w takiej sytuacji otrzymać pomoc. Czytaj dalej W jakich sytuacjach mamy prawo do noclegu na koszt przedsiębiorstwa kolejowego?

Gry planszowe o kolei

Trwają wakacje i wielu z nas wyrusza w podróż koleją. Często zastanawiamy się w jaki sposób można spędzić wielogodzinny przejazd, szczególnie jeżeli podróżujemy z rodziną lub w gronie znajomych. Niektórzy z nas tegoroczne lato będą musieli niestety spędzić w domu. Nie oznacza to jednak, że w tym czasie nie mogą odbyć podróży w nieco inny sposób. W dzisiejszym wpisie proponujemy kilka gier planszowych, których inspiracją była kolej.

Czytaj dalej Gry planszowe o kolei

Postępowanie z udziałem konsumentów, których miejsce zamieszkania znajduje się poza Unią Europejską

Zdarza się, że wnioski do Rzecznika składają konsumenci, którzy nie mieszkają w Polsce lub w innym państwie Unii Europejskiej. Najczęściej są to Polacy, którzy na stałe mieszkają w Wielkiej Brytanii, niebędącej już członkiem Unii Europejskiej. W przeszłości o pomoc zwracali się do nas także Polacy lub cudzoziemcy mieszkający w Niemczech, Hiszpanii oraz w Ukrainie. Czytaj dalej Postępowanie z udziałem konsumentów, których miejsce zamieszkania znajduje się poza Unią Europejską

O zimnie, cieple i komforcie

Liczba prowadzonych przez Rzecznika postępowań polubownych, których przedmiotem są szeroko rozumiane zastrzeżenia do komfortu podróży, obniża się. W 2021 r. było to 6% wszystkich wniosków. W dalszym ciągu jednak część podróżnych kieruje do przewoźników reklamacje, której przedmiotem są różne zastrzeżenia do usługi przewozowej – zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura w pojeździe albo brak określonych usług, które powinny być dostępne. Czytaj dalej O zimnie, cieple i komforcie

Zasady postępowania, gdy przedsiębiorca kolejowy przekazuje reklamację pasażera do ubezpieczyciela

W niektórych przypadkach reklamacji pasażera nie rozpatruje przedsiębiorca samodzielnie, lecz przekazuje ją swojemu ubezpieczycielowi. Przypadki, w których tak się dzieje, są wskazane w umowie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Każdy przewoźnik kolejowy ma obowiązek podpisania takiej umowy. Czytaj dalej Zasady postępowania, gdy przedsiębiorca kolejowy przekazuje reklamację pasażera do ubezpieczyciela

Skąd czerpać wiedzę o opóźnieniu pociągu?

Niestety nie zawsze pociąg, z którego planujemy skorzystać, kursuje zgodnie z rozkładem jazdy. Z różnych przyczyn może się zdarzyć, że przyjedzie on z opóźnieniem. Prawidłowe informacje pomogą nam podjąć decyzję o ewentualnej zmianie planów podróży, są również przydatne w przypadku chęci złożenia reklamacji. Czytaj dalej Skąd czerpać wiedzę o opóźnieniu pociągu?